język_Migowy Szkoła Nekla BIP Szkoła Nekla
youtube Zespół Szkół w Nekli twitter Zespół Szkół w Nekli Szkolna Stacja Meteorologiczna - Zespół Szkół w Nekli

Nasza strona została odwiedzona 9140751 razy.

Zespół Szkół w Nekli    
  • Slajd 2
  • Slajd 1
Zespół Szkół w Nekli    
| czwartek 18 kwietnia | 12:01:20
  • pogoda nekla
  • stacja meteo nekla
| czwartek 18 kwietnia | 12:01:20

Dziś są imieniny: Boguslawy, Apoloniusza

Do zakończenia roku szkolnego pozostało:

  • laboratoria przyszłości
  • Gsuite
  • Ucz się 1
  • Uczę się

Artykuły / Pedagog / Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się;

dodane w środa 20 maja 2020 r., przez Kinga Weis

Mnemotechniki to sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie różnych informacji. Nazwa „mnemotechnika” pochodzi z języka greckiego od słów mneme, czyli „pamięć” oraz technikos, co oznacza „wykonany zgodnie ze sztuką”.

 

Podstawą działania technik pamięciowych jest usprawnianie pamięci, a także rozwijanie wyobrażeń i skojarzeń.

 

Główne zalety stosowania mnemotechnik:

 

- opierają się na wyobraźni i skojarzeniach- nieodzownych elementach sprawnie przebiegającego procesu pamiętania;


- polegają na tworzeniu umysłowych obrazów przedmiotów i idei, które są świetnie zapamiętywane przez prawą stronę naszego mózgu, wyspecjalizowaną w coraz rzadziej stosowanym myśleniu obrazami;


- są efektywne (Amerykanin Gordon Bower wykazał na podstawie badań, że studenci posługujący się nimi byli w stanie zapamiętać siedmiokrotnie więcej informacji niż ich koledzy, którzy nie stosowali tego systemu);


- umożliwiają skuteczne kodowanie informacji;


- są uniwersalne i można je stosować do zapamiętywania bardzo różnych treści, np. języków obcych, adresów, dat, haseł;


- zaoszczędzają dużo czasu przeznaczonego na zapamiętywanie i przypominanie;

 

- ich stosowanie może być świetną zabawą!


Przykładowe mnemotechniki:

 

  1. "Akronimy"

    - metoda polegająca na wymyśleniu wyrażenia, gdzie pierwsze litery będą pierwszymi literami informacji, które mamy zapamiętać Przykład: cyfry rzymskie: 50 – L, 100 – C, 500 – D, 1000 – M, tworzymy wyrażenie: Lody Czekoladowe Dobrze Mrożone i wszystkie liczby rzymskie już nauczone :)

     

  2. "Metoda pierwszych liter"

    - polega na utworzeniu zdania, w którym pierwsze litery mają inne, określone znaczenie, np. próbując zapamiętać kolejność planet Układu Słonecznego, wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich nowe słowa, które w połączeniu stanowią łatwe do zapamiętania zdanie:

    Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placek (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun).

     

  3. "Łańcuchowa metoda skojarzeń"

    - wykorzystuje wyobraźnię i fantazję. Polega na stworzeniu opowiadania lub historyjki, w której główną rolę odgrywa ciąg skojarzeń z wyrazów do zapamiętania. Zasada tworzenia takiego łańcucha jest bardzo prosta – historyjka powinna być dynamiczna, zabawna, emocjonalna i angażująca wszystkie zmysły.

 

Przykład:

Mamy listę wyrazów do zapamiętania:

  1. papuga

  2. samochód

  3. kareta

  4. rogal

  5. kapeć

  6. jajko

  7. karuzela

  8. pralka

  9. fasola

  10. lody

     

Układamy opowiadanie z wyżej podanych wyrazów. Pamiętamy o tworzeniu obrazów i włączeniu naszych zmysłów i emocji. Pierwszy wyraz, aby dobrze zapamiętać, że to od niego rozpoczyna się łańcuch, możemy połączyć ze swoją osobą np. ubrałam się kolorowo jak papuga. Teraz kojarzymy papugę z wyrazem samochód. Mała papuga prowadziła ogromny, stary, głośny samochód. Samochód przekręcił się „na lewą” stronę i powstała z niego piękna, lśniąca kareta. W karecie tej wypiekano smaczne, pachnące rogale. W kształcie rogala mieliśmy kapeć, niewygodnie nam się w nim chodziło, ciągle przewracaliśmy się. Do kapcia ktoś nam włożył jajko (tu włączamy nasze odczucia przewidując skutek takiego wydarzenia). Jajko było bardzo niezadowolone i głośno protestowało. Jajko zakręciliśmy tak, że kręciło się jak karuzela, tym razem piszcząc z zadowolenia. Na karuzeli można było pohuśtać się tylko na pomarańczowej, 12 trzęsącej pralce. Z pralki wyrosła fasola (śmierdziała i miała żółty fosforyzujący kolor) i oplotła ją całą. Na fasoli zakwitły lody (np. czekoladowe i truskawkowe – czujemy ich smak). Taka absurdalna historia z całą pewnością pomogła nam zapamiętać ciąg wyrazów.

 

Zapraszam do przetestowania ww. technik podczas próby zapamiętania listy zakupów, nowego hasła dostępu, lub podczas treningu pamięci, który może być wspaniałą formą zabawy z naszymi dziećmi.



Z serdecznymi pozdrowieniami,

Kinga Weis – psychopedagog, terapeuta pedagogiczny.

© Copyright 2024 Zespół Szkół w Nekli
stopka strony - Szkoła w Nekli