Nasza strona została odwiedzona 9139825 razy.
Dziś są imieniny: Boguslawy, Apoloniusza
W dniu 7 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, obchodzimy Dzień Świadomości Dysleksji.
Czym jest dysleksja?
Fakty o dysleksji rozwojowej:
Na co warto zwrócić uwagę?
Symptomy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym:
■ opóźniony rozwój mowy
■ trudności z wymawianiem dłuższych słów
■ ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów
■ kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
■ problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia
■ trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów
■ kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała
■ niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie
■ problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków
Symptomy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym :
■ kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
■ problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
■ mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
■ nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
■ nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
■ problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
■ mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
■ słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
■ słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
■ ubogie słownictwo
■ liczne błędy gramatyczne
■ kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)
■ niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)
■ nieestetyczne próby pisania
■ niska sprawność ręki piszącej
■ brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki
■ kłopot z opanowaniem zegara
■ niska koordynacja ruchowa
■ problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki
Drogi Rodzicu,
jeżeli dostrzegasz niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o ryzyku dysleksji, albo obawiasz się o funkcjonowanie Twojego dziecka w systemie szkolnym, warto zapytać szkolnego pedagoga, psychopedagoga lub wychowawcę klasy o możliwość włączenia dziecka do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Zajęcia te mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji i poprawę ogólnego funkcjonowania dziecka w szkole. Objęcie dziecka takim wsparciem w szkole jest bezpłatne i dobrowolne.
Kinga Weis – psychopedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny;