język_Migowy Szkoła Nekla BIP Szkoła Nekla
youtube Zespół Szkół w Nekli twitter Zespół Szkół w Nekli Szkolna Stacja Meteorologiczna - Zespół Szkół w Nekli

Nasza strona została odwiedzona 9139825 razy.

Zespół Szkół w Nekli    
  • Slajd 2
  • Slajd 1
Zespół Szkół w Nekli    
| czwartek 18 kwietnia | 08:36:22
  • pogoda nekla
  • stacja meteo nekla
| czwartek 18 kwietnia | 08:36:22

Dziś są imieniny: Boguslawy, Apoloniusza

Do zakończenia roku szkolnego pozostało:

  • laboratoria przyszłości
  • Gsuite
  • Ucz się 1
  • Uczę się

Artykuły / Dzień Świadomości Dysleksji;

dodane w czwartek 7 października 2021 r., przez Kinga Weis

 W dniu 7 października, zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, obchodzimy Dzień Świadomości Dysleksji.

 

Czym jest dysleksja?

"Dysleksją rozwojową nazywamy zespół specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Określenie "rozwojowa" oznacza, że jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle i występują w nasilonym stopniu od początku nauki szkolnej."
 (Bogdanowicz M., 2007:88)
 

Fakty o dysleksji rozwojowej:

  • powoduje trudności w uczeniu się czytania, pisania, liczenia;
  • to zaburzenie rozwojowe uwarunkowane neurologicznie i genetycznie;
  • jest towarzyszem całego życia;
  • wymaga cierpliwej terapii;


Na co warto zwrócić uwagę? 

Symptomy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym:

■ opóźniony rozwój mowy

■ trudności z wymawianiem dłuższych słów

■ ubogie słownictwo i przekręcanie wyrazów

■ kłopoty z rymowaniem i uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek

■ problem z zapamiętywaniem różnych nazw, cyfr, dni tygodnia

■ trudności z zapamiętaniem kolorów i kształtów

■ kłopoty w orientacji w przestrzeni i w schemacie ciała

■ niechęć do budowania z klocków, układania puzzli, małe sukcesy w tej dziedzinie

■ problem z ubieraniem się, zapinaniem guzików i suwaków

 

Symptomy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym :

 ■ kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach

■ problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów

■ mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie

■ nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego

■ nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter

■ problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków

■ mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)

■ słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)

■ słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych

■ ubogie słownictwo

■ liczne błędy gramatyczne

■ kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)

■ niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)

■ nieestetyczne próby pisania

■ niska sprawność ręki piszącej

■ brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki

■ kłopot z opanowaniem zegara

■ niska koordynacja ruchowa

■ problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki

 

Drogi Rodzicu,

 jeżeli dostrzegasz niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o ryzyku dysleksji, albo obawiasz się o funkcjonowanie Twojego dziecka w systemie szkolnym, warto zapytać szkolnego pedagoga, psychopedagoga lub wychowawcę klasy o możliwość włączenia dziecka do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Zajęcia te mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji i poprawę ogólnego funkcjonowania dziecka w szkole. Objęcie dziecka takim wsparciem w szkole jest bezpłatne i dobrowolne.

 

Kinga Weis – psychopedagog szkolny, terapeuta pedagogiczny;

Pliki do pobrania

© Copyright 2024 Zespół Szkół w Nekli
stopka strony - Szkoła w Nekli