Nasza strona została odwiedzona 9011797 razy.
Dziś są imieniny: Anieli, Sykstusa, Jana
NEURODYDAKTYKA – NAUCZANIE PRZYJAZNE MÓZGOWI
Neuroedukacja jest stosunkowo młodą dziedziną. Zyskała miano dyscypliny naukowej w 2008 roku. Nieco węższą dziedziną wchodzącą w jej skład jest neurodydaktyka, której przedmiotem jest badanie procesu nauczania i uczenia się oraz aranżowanie go w sposób optymalny dla mózgu. W praktyce oznacza to, że rozumiemy, jak funkcjonuje mózg człowieka, jak się uczy i zapamiętuje. Na podstawie tej wiedzy weryfikujemy stosowane wcześniej metody pracy i dokonujemy zmian w celu osiągnięcia większej skuteczności. Jest to koncepcja nauczania przyjaznego dla mózgu.
Nauka przyjazna mózgowi to edukacja poprzez ruch, zmysły, doświadczanie, stawianie pytań i zabawę.
Co stymuluje mózg do nauki:
motywacja wewnętrzna: mózg ocenia przydatność tego, co ma przyswoić, zadając sobie pytania – "Czy mi się to do czegoś przyda?, Czy tego potrzebuję?".
angażowanie wszystkich zmysłów w proces nauki,
wywoływanie emocji (formułowanie tez i konstruowanie zadań tak, aby wywołać zaciekawienie, niedowierzanie, sprzeciw, bunt itp.),
ruch – szczególnie dzieci wykazują dużą potrzebę ruchu podczas przyswajania nowych treści. Rodzice często strofują swoje dziecko mówiąc: "usiądź i skoncentruj się", co w konsekwencji przynosi marne efekty...
możliwość przetwarzania informacji i poszukiwania rozwiązań (analizowanie danych, rozwiązywanie problemów, łamigłówki, zagadki): nasz mózg lubi bawić się w detektywa!
doświadczanie (eksperymenty, wcielanie teorii w życie): „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Konfucjusz;
różnorodne pomoce dydaktyczne (klasyczne i cyfrowe),
nauka przez zabawę, a w kolejnych etapach edukacyjnych- wdrażanie elementów zabawy,
praca w grupie, w zespole,
przyjemna, bezpieczna atmosfera. Warto pamiętać, że stres jest blokerem, który zaburza procesy uczenia się.
W kolejnych dniach przygotuję propozycje ćwiczeń i zabaw terapeutycznych, rozwijających umiejętności uczenia się, które można wykorzystać w celu stymulowania pracy naszego mózgu (dot. uczniów i dorosłych!).
Z serdecznymi pozdrowieniami,
Kinga Weis - psychopedagog, terapeuta pedagogiczny.