język_Migowy Szkoła Nekla BIP Szkoła Nekla
youtube Zespół Szkół w Nekli twitter Zespół Szkół w Nekli Szkolna Stacja Meteorologiczna - Zespół Szkół w Nekli

Nasza strona została odwiedzona 9011797 razy.

Zespół Szkół w Nekli    
  • Slajd 2
  • Slajd 1
Zespół Szkół w Nekli    
| czwartek 28 marca | 22:17:44
  • pogoda nekla
  • stacja meteo nekla
| czwartek 28 marca | 22:17:44

Dziś są imieniny: Anieli, Sykstusa, Jana

Do zakończenia roku szkolnego pozostało:

  • Wielkano2
  • Wielkanoc

Artykuły / Neurodydaktyka;

dodane w wtorek 19 maja 2020 r., przez Kinga Weis

NEURODYDAKTYKA – NAUCZANIE PRZYJAZNE MÓZGOWI

 

Neuroedukacja jest stosunkowo młodą dziedziną. Zyskała miano dyscypliny naukowej w 2008 roku. Nieco węższą dziedziną wchodzącą w jej skład jest neurodydaktyka, której przedmiotem jest badanie procesu nauczania i uczenia się oraz aranżowanie go w sposób optymalny dla mózgu. W praktyce oznacza to, że rozumiemy, jak funkcjonuje mózg człowieka, jak się uczy i zapamiętuje. Na podstawie tej wiedzy weryfikujemy stosowane wcześniej metody pracy i dokonujemy zmian w celu osiągnięcia większej skuteczności. Jest to koncepcja nauczania przyjaznego dla mózgu.

 

Nauka przyjazna mózgowi to edukacja poprzez ruch, zmysły, doświadczanie, stawianie pytań i zabawę.

 

Co stymuluje mózg do nauki:

  • motywacja wewnętrzna: mózg ocenia przydatność tego, co ma przyswoić, zadając sobie pytania – "Czy mi się to do czegoś przyda?, Czy tego potrzebuję?".

  • angażowanie wszystkich zmysłów w proces nauki,

  • wywoływanie emocji (formułowanie tez i konstruowanie zadań tak, aby wywołać zaciekawienie, niedowierzanie, sprzeciw, bunt itp.),

  • ruch – szczególnie dzieci wykazują dużą potrzebę ruchu podczas przyswajania nowych treści. Rodzice często strofują swoje dziecko mówiąc: "usiądź i skoncentruj się", co w konsekwencji przynosi marne efekty...

  • możliwość przetwarzania informacji i poszukiwania rozwiązań (analizowanie danych, rozwiązywanie problemów, łamigłówki, zagadki): nasz mózg lubi bawić się w detektywa!

  • doświadczanie (eksperymenty, wcielanie teorii w życie): „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Konfucjusz;

  • różnorodne pomoce dydaktyczne (klasyczne i cyfrowe),

  • nauka przez zabawę, a w kolejnych etapach edukacyjnych- wdrażanie elementów zabawy,

  • praca w grupie, w zespole,

  • przyjemna, bezpieczna atmosfera. Warto pamiętać, że stres jest blokerem, który zaburza procesy uczenia się.

 

W kolejnych dniach przygotuję propozycje ćwiczeń i zabaw terapeutycznych, rozwijających umiejętności uczenia się, które można wykorzystać w celu stymulowania pracy naszego mózgu (dot. uczniów i dorosłych!).

 

Z serdecznymi pozdrowieniami,

Kinga Weis - psychopedagog, terapeuta pedagogiczny.

 

 

Pliki do pobrania

© Copyright 2024 Zespół Szkół w Nekli
stopka strony - Szkoła w Nekli