Nasza strona została odwiedzona 9012477 razy.
Dziś są imieniny: Anieli, Sykstusa, Jana
Czym są zajęcia korekcyjno – kompensacyjne?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mają na celu korygowanie nieprawidłowości w uczeniu się, będących przyczyną niepowodzeń i błędów dziecka.
Przyczyną owych nieprawidłowości mogą być:
Korekcji, czyli inaczej poprawianiu, usprawnianiu czy ćwiczeniu, dokonuje się z pomocą ćwiczeń specjalnie dobranych do indywidualnych potrzeb ucznia.
Kompensacja zaś polega na wskazywaniu i doskonaleniu tych funkcji, które są dobrze rozwinięte, a co za tym idzie, uświadamiania uczniowi, jak poradzić sobie z problemami wykorzystując swoje mocne strony.
W terapii pedagogicznej oddziaływania korekcyjno-kompensacyjne wzbogacone są pracą nad motywacją uczniów, umiejętnością radzenia sobie z własnymi emocjami, wykorzystywaniem niekonwencjonalnych metod uczenia się. Zajęcia terapii pedagogicznej mogą być prowadzone jedynie przez odpowiednio przygotowanych specjalistów, z dziećmi, u których stwierdzono deficyty rozwojowe w trakcie badań psychologiczno-pedagogicznych.
W klasach I-III szkoły podstawowej najważniejszym celem zajęć jest rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.
W klasach IV-VII szkoły podstawowej i w gimnazjum celem zajęć jest głównie stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi, umożliwienie uczniom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych oraz przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu, a także ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Psychopedagog szkolny - Kinga Weis